1. Iniciokeyboard_arrow_right
  2. Investigación y Publicacioneskeyboard_arrow_right
  3. Publicaciones

Publicaciones

Publicaciones

2023

Ver más keyboard_arrow_down

Adasme, S., Arriagada., G., Davidoff, A., Lopez., C., Pertuze, J. APEC Digital Economic Steering Group (DESG), Comparative study on best practices to detect and avoid harmful biases in Artificial Intelligence systems. Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC). Forthcoming. 

Arriagada, G., Dunstan., J., Lopez, C., Mendoza, M. Ethics in Artificial Intelligence and IT. CRC, Taylor and Francis. Forthcoming.

López, C., Arriagada, G., Davidoff, A. “¿Cómo navegar el camino hacia la ética en IA? Número 25, Bits de ciencia, Departamento de Ciencias de la Computación, Universidad de Chile, pp. 36-43.

Arriagada, G. “(Re)significando la vida humana en un mundo artificialmente inteligente”. La Revista Católica, Número 1218, pp. 35-40.

Adasme, S., Arriagada., G., Davidoff, A., Lopez., C, Pertuze, J. Approved draft, January 2023. “Comparative study on best practices to detect and avoid harmful biases in Artificial Intelligence systems” The Asia-Pacific Economic Cooperation Secretariat (APEC) and Corporación Centro Nacional de Inteligencia Artificial (CENIA).

Barahona, C., Nussbaum, M., Martin, V., Meneses, A., Arriagada, S., Di Serio, A., & Hilliger, I. (2023). Technology-scaffolded peer assessment for developing critical thinking in pre-service teacher training: the importance of giving feedback. Educational technology research and development71(2), 667-688. https://doi.org/10.1007/s11423-022-10173-1

Correa Casanova, M. (2023). “Difícil integridad”. En Gallego, D., Correa Casanova, M., Montoya, J. y Ayala, P. (coords.), Superar la corrupción. Horizontes éticos y educativos para América Latina. Bogotá: Uniandes, TEC y Ediciones UC.

Gallego, D., Correa Casanova, M., Montoya, J. y Ayala, P. (coords.) (2023). Superar la corrupción. Horizontes éticos y educativos para América Latina. Bogotá: Uniandes, TEC y Ediciones UC. Capítulo: “Difícil integridad”, pp. 115-134.

Guajardo, C. (2023) “Exploitation: profit versus prices”, Business and Professional Ethics Journal, 42(2): 225-249.

Guajardo, C. (2023) “Universal Basic Income: When (if at all) is there parasitic exploitation?”, Veritas, 24 (abril): 9-30.

Larraín, J. Should we believe in cells, or just remain agnostic about them? A critical analysis through Bas van Fraassen’s lenses. Principia (under review).

Luengo-Kanacri, B., Jiménez-Moya, G., Miranda, D., Marinovic, A. (2023). When civic knowledge matters but is not enough: The role of classroom climate and citizenship self-efficacy on different facets of civic engagement. Citizenship Teaching & Learning, Volume 18, Issue 1. Pp. 119 – 140.

Riquelme Peña, P. En prensa, “Constructivismo, contractualismo y teoría política animal. Ideas y valores”, (73), 184. [WoS]

Riquelme Peña, P. (2023). “Rawlsianismo metodológico, teoría crítica y teoría política animal”. Isegoría, (69), e05. https://doi.org/10.3989/isegoria.2023.69.05. [WoS]

Wajnerman-Paz, A. (2023). Identifying Relational Applications of Deep Brain Stimulation for Treatment Resistant Depression. Review of Philosophy and Psychology, 1-23.

2022

Ver más keyboard_arrow_down

Arancibia-Collao, F. y Martínez-Villavicencio, C. (2022). “La relevancia de los lazos biológicos en la relación parental”. Veritas, N° 51 (Abril): 83-108 (Scopus/SJR Q1)

Arancibia-Collao, F. (2022). “Derechos humanos, ley natural y fundación ontológica”. En Lombardo Bertolini, P. & Cabello Vargas, F. & Sánchez LasHeras, M. (eds.) Reflexiones Filosóficas y Jurídicas. En torno a los Derechos Humanos. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso, pp. 83-98

Arancibia-Collao, F. (2022). “Intrinsic Value of Natural Organic Unities”, en Philosophy International Journal, 5 (1): 1-6 (doi:10.23880/phij-16000220)

Arriagada Bruneau, G. y Arriagada, L. (2022). “AI’s Role in Creative Processes: A Functionalist Approach”. En Odradek special edition “Creativity in the Light of AI” (Eds) C. Moruzzi, M. Verdicchio, F. Fossa, Vol. 8, n. 1, 2022

Tomova, G., Tennant, P.W.G., Arriagada Bruneau, G.C., Gilthorpe, M.S. (2022). Distinguishing the transparency, explainability, and interpretability of algorithms – American Causal Inference Conference 2022 (ACIC), UC Berkeley, California, USA. DOI: 10.13140/RG.2.2.14665.42080

Arriagada Bruneau, Gabriela (2022).En “Inclusive Artificial Intelligence: views of 40 experts” (Dutch) – Fontys for Society, Erdinc Sacan (editor) pp. 51-54.

https://www.fontys.nl/actueel/asset/1142970/erdincsacan-inclusieveartificialintelligence/

Donoso, Alfonso (2022). “Ecología Integral en Laudato Si’. Hacia una Educación Ciudadana Ecológica.” En Rodrigo Mardones (ed.) Educación Ciudadana y Enseñanza Católica. La Fraternidad como Desideratum.  (Ediciones UC), pp.103-134.

López-Escarcena, 1., Ortega-Gunckel, C. y Gronemeyer, M. E. (2022). Political Discussion on Television in Times of Elections: A Promise of Pluralism Social Media Users Hardly Recognize. Palabra Clave, 25(4), e2546. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.4.6

Porath, W. y Gronemeyer, M.E. (2022). “La validación del estudio del framing en medios de comunicación en Chile y el caso del frame de juego estratégico”. En: Carlos Muñiz
(Coordinador) Framing y Política. Aportaciones Empíricas Desde Iberoamérica. Tirant Humanidades: Ciudad de México, pp. 213- 259. (Isbn Papel: 9788419071712)

Marinovic, A. (2022). “Educación católica y desigualdad económica”. En R. Mardones (ed.) Educación Católica y Formación Ciudadana. La Fraternidad como Desiderátum. Santiago: Ediciones UC / CEPPE. pp. 203-245

Luengo, P., G. Jiménez-Moya, D. Miranda and A. Marinovic (por publicar). “When civic knowledge matters but is not enough: The role of classroom climate and citizenship self-efficacy on different facets of civic engagement”, Citizenship Teaching & Learning.

2021

Ver más keyboard_arrow_down

Arancibia-Collao, F. (2021). “Fundamentos y proyecciones de la teoría de la ley natural contemporánea”. Revista Persona y Derecho, Vol. 85 (julio-diciembre): 5-35 (doi: 10.15581/011.85.001) (ERIHPlus)

Arancibia-Collao, F. (2021). “An Argument for Metaethical Realism in Business”. En Valdivia, J. & Espinosa, R. Ética, Creencia y Conciencia. Gijón, España: Ed. Trea pp. 107-126 (Cap.)

Arancibia-Collao, F. (2021). “Los Valores y los Bienes Básicos”. En Valera, L. & Carrasco, M. A. Manual de Ética Aplicada. De la Teoría a la Práctica. Santiago, Chile: Ediciones UC, pp. 169-185.

Arancibia-Collao, F. y San Martín, E. (2021). “El valor de la privacidad en el combate al COVID-19 en Chile: análisis de las tecnologías de trazabilidad”. En Temas de la Agenda Pública, 16(143), 1-17. Centro de Políticas Públicas UC.

Arriagada Bruneau, G.C., Tomova, G., Tennant, P.W.G., Gilthorpe, M.S. (2021). The dangers of causally unaware ethical frameworks for health data. Journal of Epidemiology and Community Health 75(Suppl 1): A83.2-A83. DOI: 10.1136/jech-2021-SSMabstracts.179

Arriagada Bruneau, G.C.,Ruth Aylett y Patricia A. Vargas (2021). “Living with Robots: What every anxious human needs to know”, MIT Press, 2021. Reseña en Journal of Ethics and Emerging Technologies, 31(2), 1–4 https://jeet.ieet.org/index.php/home/article/view/77

Donoso, Alfonso (2021).“Towards a New Framework for Rights of the Biotic Community”. En Markku Oksanen and Daniel Corrigan (eds.) Rights of Nature: A Reexamination (Routledge), pp.140-155.

Donoso, Alfonso (2021). “Valor Intrínseco en Antártica”. Revista Estudios Hemisféricos y Polares 12(1): 44-57.

Page, O., y Larraín, J. (2021) Desarrollo de las Éticas Aplicadas en la Educación Superior: Un Desafío Interdisciplinar. En Ideas en Educación, ed. Ignacio Sánchez, Santiago, Chile: Ediciones UC. 669-685.

Larraín, J. (2021). Causalidad y casualidad en Santo Tomás: ¿una propuesta de consonancia entre acción divina y evolución? Humanitas 98: 618-631.

Larraín, J. y Franck, J. F. (2021). Perspectiva de segunda persona y racionalidad en las decisiones morales. Evidencia científica y límites del emotivismo.

Philosophia 81: 39-71 (Latindex) Mardones, R. y A. Marinovic (2021). “Educating in politics, democracy and citizenship: The challenges of Chilean catholic schools”. En P. Imbarack, and C. Madero (eds.). Catholic Education in Latin America: An Ongoing Project. Cham: Springer Nature, pp. 73-91.

2020

Ver más keyboard_arrow_down

Arriagada Bruneau, G., Gilthorpe, M., Müller, V.C. (2020). “The ethical
imperatives of the COVID-19 pandemic: A review from data ethics. Veritas (46): 13-35. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-92732020000200013

Donoso, Alfonso (2020).“New Politics: Sovereignty, Representation, and the Nonhuman.” En Luca Valera and Juan Carlos Castilla (eds.) Global Changes. Ethics, Politics and Environment in the Contemporary Technological World (Springer), pp.45-55.

Larraín, J. (2020). “La formación integral en una universidad católica”. En A 30 años de Ex Corde Ecclesiae, Reflexiones de destacados académicos. (Santiago, Chile: P. Universidad Católica, DUOC UC), pp. 111-120.

2019

Ver más keyboard_arrow_down

Arancibia-Collao, F. (2019). “Propiedades como portadoras del valor intrínseco”. Revista de Humanidades, 40 (Julio-Diciembre 2019): 87-117 (Scopus/SJR Q4)

Arancibia, F. (2019).“Una ética de roles para Chile”. En Hoecker, G. & Dardel, M. (eds.) (2019) Chile Despertó. Santiago (Recurso pedagógico) 

(Online:https://cuadernochiledesperto.school.blog)

Donoso, Alfonso (2019). “A Territorial Mediation in a Triangular Affair: Towards an Ecological Territorial Sovereignty.” En Eduardo Rivera-Lopez and Martín Hevia (eds.) Controversies in Latin American Bioethics (Springer), pp.219- 235.

Gronemeyer, Maria Elena, Monserrat del Pino, William Porath(2019) The Use of Generic Frames in Elite Press: Between Conflict, Neutrality, and an Empowered Journalist. Journalism Practice. 2019; online(online):l-18.

Marinovic, A. (2019). “Desarrollo económico e integral desde la perspectiva del capital social”. C. Hodge y C. Leal (eds.). Hacia un Desarrollo Humano Integral y Sostenible. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile, pp. 89-111.

2018

Ver más keyboard_arrow_down

Arancibia-Collao, F. (2018). “Natural Law Moral Epistemology: Naturalist, Intuitionist or both?”. Rechstheorie, 49 (2): 131-154 (doi.org/10.3790/rth.49.2.131) (ERIHPlus)

Arancibia-Collao, F. (2018). “Relaciones entre la filosofía de Hume y la ética de la ley natural”. Pensamiento, 74 (280): 327-347

Arancibia, F. (2018). “Una ética de la felicidad para hoy”. En Diálogos, year 7, No 13, December 2018, pp. 12-3 (Publicación en revista)

Arriagada Bruneau, G. (2018). “Do we have moral obligations towards future people? Addressing the moral vagueness of future environmental scenarios”. Veritas (40): 49-65. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-92732018000200049

Donoso, Alfonso (2018).“Inmigración y Castigo: Contra las Leyes de Inadmisibilidad Penal,” Política y Gobierno 25(1): 101-123.

Gronemeyer, Maria Elena, Victoria León-Porath, William Porath (2018)Who has a say in political news? An analysis of sourcing trends in the Chilean quality press. Journalism. 2018; First Publ(0):l-19.

2017

Ver más keyboard_arrow_down

Arancibia-Collao, F. (2017).Religión en el Espacio Público. Un estudio desde la filosofía de John Finnis. Santiago, Chile: Ed. Olejnik.

Donoso, Alfonso (2017).“Representing Non-Human Interests,” Environmental Values 26(5): 607-628.

Donoso, Alfonso (2017).“Doctors with Borders? An Authority-based Approach to the Brain Drain,” con Alejandra Mancilla, South African Journal of Philosophy 36(1): 69-77.

Gronemeyer, Maria Elena, William Porath (2017)Tendencias de la posición editorial en diarios de referencia en Chile. El arte de dosificar la crítica frente a la actuación de los actores políticos. Revista de Ciencia Politico. 2017; 37(l):177-202.

Gronemeyer, Maria Elena, William Porath (2017). Framing Political News in the Chilean Press: The Persistence of the Conflict Frame. International Journal Of Communication. 2017; ll(2017)(ll):2940- 2963.

Gronemeyer, Maria Elena, William Porath (2017). A Trends in Chilean Reference Newspapers: the Framing of News Items and News Sources in Politics and the Government. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico. 2017; 23(2):1143-1160.

Gronemeyer, Maria Elena (2017).El testeo de instrumentos de análisis de encuadres periodísticos en seis diarios chilenos. Chasqui. Revista Latinoamericana De Comunicación. 2017;(135):401-418.

2016

Ver más keyboard_arrow_down

Arriagada Bruneau, G.C., David A. Crocker (2016). Enfrentando la desigualdad y la corrupción: Agencia, empoderamiento y desarrollo democrático [Confronting inequality and corruption: Agency, empowerment, and democratic development]. Reseña en Veritas (34), pp. 65-76. ISSN 0717-4675.

Vásquez, A., Nussbaum, M., Sciarresi, E., Martínez, T., Barahona, C., & Strasser, K. (2017). The impact of the technology used in formative assessment: The case of spelling. Journal of Educational Computing Research54(8), 1142-1167. https://doi.org/10.1177/0735633116650971

Donoso, Alfonso (2016).“La dimensión ético-política de la elección de escuela,” with Alejandro Carrasco and Manuela Mendoza. En J. Corvalan, A. Carrasco y J.E. García Huidobro (eds.), Mercado Escolar y Oportunidad Educacional: Libertad, Diversidad y Desigualdad (Santiago: Ediciones UC), pp. 301-335.

Mardones, R. y A. Marinovic (2016). “Tracing fraternity in the social sciences and Catholic Social Teaching”, Logos: A Journal of Catholic Thought and Culture, Vol. 19, no. 2, Spring, 53-80.

2015

Ver más keyboard_arrow_down

Donoso, Alfonso (2015).“Justifying Liberal Retributive Justice: Punishment, Criminalization and Holistic Retributivism,” Kriterion LVI (132): 495-520.

Donoso, Alfonso (2015). “Commentaries on Criminal Law Conversations,” Criminal Law and Philosophy 9(2): 337-349.

Gronemeyer, Maria Elena, Porath, William (2015). A Study on Homogeneity between Editorials and News Sources Opinions in the Chilean Reference Press. Cuadernos.Info. 2015;(36):139-153.

2014

Ver más keyboard_arrow_down

Arriagada Bruneau, G.C., Susan Lufkin Krantz (2014). Refuting Peter Singer’s Ethical Theory: The importance of Human Dignity, Praeger, 155 pp: Westport. Reseña en Aporia N° 7 (2014), p. 93-97. (Español)

Donoso, Alfonso (2014).“Traditional Retributivism.” En Bruinsma, G. & Weisburd, D. (Eds.) Encyclopedia of Criminology and Criminal Justice (New York: Springer), pp.5239-5249.

Gronemeyer, Maria Elena, William Porath (2014). The Ethical Demand for Editorial Diversity in a Context of Concentrated Newspaper Ownership in Chile. Palabra Clave. 2014;1(17):71-101.

2013

Ver más keyboard_arrow_down

Arancibia-Collao, F. (2013). “El principio de razón suficiente de Leibniz en las formulaciones contemporáneas del argumento cosmológico”. Ho-Legon. Revista de Filosofía, 17 (ISSN 0718-5551)

Donoso, Alfonso (2013).“Toward a Liberal Theory of Punishment: Locke, Property, and Individualism,” World Political Science 8(1): 350-366. Versión en inglés de Donoso 2012, Revista de Ciencia Política.

Gronemeyer, Maria Elena, Porath, William (2013). Los niveles de coincidencias temáticas en editoriales de cinco diarios chilenos de referencia en un contexto de concentración de la propiedad de los medios. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico. 2013;19(l):433-452

Gronemeyer M.E., Condesa, R. (2013). Latin America: A diversity of approaches to Explore, Share and Discuss. International Journal of Communication. 2013;(7):1892-1895.

Gronemeyer, Maria Elena (2013). La digitalizacion y sus efectos sobre las prácticas y productos periodísticos en Chile. Palabra Clave. 2013;16(1):101-128.

Gronemeyer, Maria Elena (2013).Chile. En Mary Alive Shaver, Soontae An,editors. The Global Advertising Regulation handbook. NY: EEUU: M.E. Sharpe; 2013. p. 63-72.

Gronemeyer, Maria Elena (2013)Peru. En Mary Alive Shaver, Soontae An,editors. The Global Advertising Regulation Handbook. NY: EEUU: M.E. Sharpe; 2013. p. 80-90.

Gronemeyer, Maria Elena (2013)Argentina. En Mary Alive Shaver, Soontae An,editors. The Global Advertising Regulation Handbook. NY: EEUU: M.E. Sharpe; 2013. p. 43-52.

2012

Ver más keyboard_arrow_down

Arancibia-Collao, F. (2012). “Metafísica de la modalidad en el derecho”. Ho-Legon. Revista de Filosofía, 16 (ISSN 0718-5551)

Donoso, Alfonso (2012).“Hacia una Teoría Liberal del Castigo: Locke, Propiedad e Individualismo,” Revista de Ciencia Política 32(2): 433-448.

Cea, S. y A. Marinovic. (2012). “Capital social, confianza y educación”. En Fraternidad y Educación, Rodrigo Mardones (ed.), Buenos Aires: Ciudad Nueva, pp. 205-242.